tiistai 4. huhtikuuta 2017

Miksi lihakset ei kasva!

Koska tuntuu itseäni tuo salilla harjoittelua kiinnostavan taas hieman enemmän, niin laitetaas taas omia ajatuksia ja vinkkejä jakoon.

Tällä erää ajattelin hieman raottaa vinkkejä miten saat enemmän tulosta kuntosalilta ja lihakset kasvamaan.

Ihan alkuun kannattaa tietysti tarkastaa että liikeradat on kunnossa ja että on laitettu rautaa riittävästi tankoon.

Kuvasta voisi päätellä että on tempaus menossa!


Tässä muutamat pointit jotka saattavat vaikuttaa lihaskasvuun

*  Kestävyystreeni ennen salia.

 Matolla juoksu tai kuntopyörän polkeminen alkulämpöön on ihan ok, mutta jos siinä menee liiallisuuksiin tilanne muuttuu. Kestävyysurheilu on hyväksi sydämelle mutta lihaksia se ei kasvata, Fysiologi Michelle Lovittin mukaan kestävyystreenin jälkeen kaloreita palaa runsaasti ja lihakset jäävät tilaan, jolloin lihaskasvua ei tapahdu enää yhtä tehokkaasti.

* Lepo

Unet jäävät liian lyhyiksi. Lihakset tarvisevat myös lepoa kasvamiseen ja palautumiseen. Jos treenaat liikaa ja unet jäävät vähäiseksi eivät lihakset ehdi palautumaan ja tämä voi hidastaa kehitystä

* Et treenaa maksimipainoilla

Alkuun on toki hyvä aloitella kevyillä painoilla ja opetella oikeat tekniikat ym. Mutta jos haluat kehittää lihaksia niin siihen ei saa jämähtää vaan pitää haastaa itseään ja lisätä rohkeasti painoja.Kannattaa muistaa että lihas kasvaa lihassäikeiden hajotessa ja korjaantuessa painonnoston jäljiltä.




* Kuntosali - treeni ei ole tasapainossa

Jos treenaa lihaksia yksipuoleisesti ja epätasapainoisesti saattaa liikkuvuus ja kehitys kärsiä siitä. Tyypillisin esimerkki tuosta taitaa olla että takareidet ovat heikommat kuin etureidet. Kannattaakin aina muistaa harjoitella salilla myös vastalihasta.

*Liikeradat

Kannattaa muistaa myös kehonhuolto ja tehdä liikkuvuustreeniä. Jos liikeradat eivät ole kunnossa ei lihas myöskään kehity normaalisti. Tähän samaan menee sekin että teet liikkeet oikein, tähän kannattaa pyytää ammattilaiselta apua



*Kuntosalirutiini

Säännöllisyys, jos käyt salilla fiiliksen mukaan silloin tällöin niin kehitys ei varmasti ole sama kuin jos käyt suunnitellusti, oli se sitten kolme tai viisi kertaa viikossa. Ehdottomasti kannattaa tehdä tai teettää saliohjelma. Itse suosin myöskin liikkeitä joissa mahdollisimman moni lihas pääsee töihin, näin tulee viikon aikana lihakselle useammin ärsykettä.  Noissakin vaihtelu kannattaa jolloin lihaksen kehitys tehostuu



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti