Monza Formula 1 GP
Tuossa viime talvena kun päätös tehtiin että seuraava reissu tehdään katsomaan Formula 1 osakilpailua niin päätös oli helppo tehdä että minne mennään.
Kello tuli kaksi ja helpotus, Formulat starttasivat aika-ajoihin :) Kunnes noin kuuden minuutin jälkeen Grosjean veti Haasinsa seinään pääsuoralla ja jätti auton raatonsa siihen meidän eteen. Tästä alkoikin sitten noin kolmen tunnin farssi jossa aina vartin välein siirrettiin päätöstä jatkamisesta. Osa faneista kyllästyi odotteluun ja paleluun ja suuntasivat pois alueelta. Meidän piti hakea kahvi välillä että pysyisi lämpimänä mutta sehän oli loppu tietenkin, olutta tarjosivat mutta eipä se oikein tuolla kelillä maistunut. Olimme siinä tekemässä päätöstä että jäädäänkö vai lähdetäänkö kun tuli tietoa että kolmen vartin sisään tulee lopullinen päätös mitä tuleman pitää. Ja päätös oli että homma jatkuu koska sade oli lakannut ja radalta saatiin pahimmat lammikot pois.
Tifosoiden lipun alla! |
Autodromo Nationale di Monza – Monzan rata – sijaitsee noin 10 kilometriä Milanon ulkopuolella.
Monzan GP on ollut F1 sarjassa alusta saakka vuodesta 1950 lukuunottamatta vuotta 1980.
Monza on tunnettu todella nopeasta rataprofiilista ja sitä kutsutaankin vauhdin temppeliksi. Toinen tunnusmerkki Monzalle on tifosot, intohimoiset fanit. Katsomot täyttyvät punaisesta, torvet soivat , fanit laulaa ja kaikki ovat yhtä suurta perhettä, kaikkien pitäisi päästä kokemaan tuo tunnelma vaikkei Formuloita seurasikaan.
Ei kannata laittaa parhaimpia kenkiään jalkaan ! |
Kisaviikonlopuksi majapaikaksemme valikoitui Milanon sijaan Bergamo, johtuen liikenneyhteyksistä sekä hotellien hinnoista. Matka junalla Bergamosta Monzaan kesti noin kolmisen varttia, Milanosta olisi mennyt hieman vähemmän (toki ruuhkat Milanon juniin olisi kääntänyt tilanteen toisinpäin).
Lippuja varatessa päädyimme varamaan paikat ekasta shikaanista heti pääsuoran päähän Prima Varianteen, yksi harvoista paikoista joissa saattaa sattua ja tapahtua kisan aikana.
Odottelua! |
Lauantai:
Harjoitukset ja aika-ajot
Kello soitti hyvissä ajoin ja tarkoitus oli nauttia koko rahan edestä eri luokkien harjoituksista, aika-ajoista sekä tutustua kisa-alueen tarjontaan sekä kojuihin.
Kaikkien aikojen kovin... |
Perjantain säätiedotus lupaili aamuksi sadetta mutta sen jälkeen näyttäisi paranevan, sen mukaan siis kevyellä vaatetuksella liikkeelle.
Bergamon asemalta junatiketit taskuun jo siinä seitsemän pintaan ja sitten ihmettelyä että mikäs juna ja mikä laituri sitten Monzaan veisikään, eihän tauluilla suinkaan lukenut mikä veisi Monzaan :)
No onneksi ei tarvinnut ainoana olla ihmettelemässä vaan punaista vaatetta oli liikkeellä hyvinkin. Paikalliset sitten opastivat ja viittelöivät vain seuraamaan heitä. Siinä samalla sitten törmättiin myöskin muutamaan Suomalaiseen jotka olivat kanssa tulossa Bergamosta kisoihin.
Näitä riitti! |
Päätettiin lyöttäytyä samaan nippuun ja yhdessä ihmetellä mitä tuleman pitää. Junan piti lähteä 7.35 mutta mitään ei tapahtunut, kunnes tuli jokin kuulutus ja paikalliset ryntäsivät ulos junasta ja huitoi meitä mukaan. Kännykät esille, infotaululle ja kovaa vauhtia eri raiteelle ja ei muuta kuin junaan vain. Toki vain hetkeksi, osa jäi mutta paikalliset hyppäsivät ulos ja viittelöivät meidät myös ulos junasta. Syy oli se että kyllähän tuokin juna olisi Monzaan joskus mennyt mutta taisi kiertää puoli päivää ja olisi pitänyt sisällään kolme vaihtoa :) Sitten takaisin ihmettelemään vanhalle paikalle. Paikalliset olivat hetken siinä ja lähtivä pois, me jäätiin siihen ihmettelemään ja muutama matkustaja meni junaan sisälle.
Jostain tuli infoa että tuo lähtisi Monzaan 7.55. Kunnes tuostakin junasta sammutettiin valot ja konnarit tuli ajamaan sisällä olleet pois. Sisällä oli yksi matkustaja fillarin kanssa ja kun ei heti (viiden sekunnin sisään ) poistunut otti konnari pyörän ja oli heittämässä sitä kuin Räty keihästä aseman takaseinään kunnes huomasi että siinä on kisamatkaajia edessä , tyytyi sitten vain paiskaamaan pyörän täysiä maahan :) Hetki tuon jälkeen alkoi paikalliset taas saapua ja 8.35 päästiin matkaan, vihdoinkin :)
Matkalla katseltiin taivasta ja näytti että kyllä se aurinkokin sieltä esille tulee, kunnes päästiin Monzaan ja pelkkää sadetta näytti tulevan alas.
Kisabussilla päästiin hyvin kohti aluetta, pienenä vinkkinä sanottakoon että kannattaa hakea paluumatkalle junaliput automaatista jo aamusta eikä odottaa iltaan ja yrittää silloin väkijoukon läpi rynniä ostoluukuille ja yrittää vastavirtaan kulkea , onneksi meillä oli liput valmiina ja tuohon ei juoduttu :)
Bussit jättivät meidä noin 2- 4km päähän tapahtuma-alueesta. Siinä sitten kojujen läpi ja hieman sämpylää naamaan ja sadeviitat päälle, tuossa kohtaa samalla tiet erosivat uusien tuttavuuksien kanssa ja he jatkoivat kohti omaa paikkaansa. Samalla siinä katsottiin säätä ja todettiin että pakko kaivaa kuvetta ja ostaa takkia päälle kun ei mukaan sattunut, tämä hankinta osottautui hyväksi :)
Keli taisi tehdä sen että mitää pahempaa ruuhkaa ei ollut ja aika rauhassa saatiin kävellä omille paikoille. Sen jälkeen alkoikin sitten odottelu että ajot alkaisivat. Pikkuluokkien ajot peruttiin kelin takia ja alkoi jo hieman mietityttään että näinköhän tästä tulisi täysi pannukakku.
Aika-ajot |
Kello tuli kaksi ja helpotus, Formulat starttasivat aika-ajoihin :) Kunnes noin kuuden minuutin jälkeen Grosjean veti Haasinsa seinään pääsuoralla ja jätti auton raatonsa siihen meidän eteen. Tästä alkoikin sitten noin kolmen tunnin farssi jossa aina vartin välein siirrettiin päätöstä jatkamisesta. Osa faneista kyllästyi odotteluun ja paleluun ja suuntasivat pois alueelta. Meidän piti hakea kahvi välillä että pysyisi lämpimänä mutta sehän oli loppu tietenkin, olutta tarjosivat mutta eipä se oikein tuolla kelillä maistunut. Olimme siinä tekemässä päätöstä että jäädäänkö vai lähdetäänkö kun tuli tietoa että kolmen vartin sisään tulee lopullinen päätös mitä tuleman pitää. Ja päätös oli että homma jatkuu koska sade oli lakannut ja radalta saatiin pahimmat lammikot pois.
Haasin raato! |
Aika- ajot meni aika arpapeliksi jossa suurimmat hyötyjät olivat Ocon joka oli kolmas ja Stroll joka oli toinen. Hamilton vei paalun näytös tyyliin. Kimillä ja myös Sebillä oli valtavia ongelmia pidon kanssa ja molemmat menivätkin ekan shikaanin useasti pitkäksi ja auton perä oli muutenkin todella levoton. Bottas liukasteli viimeisellä nopealla vedollaan heti ekassa shikaanissa ja se oli sitten siinä.
Välittömästi tuon jälkeen suuntasimme busseille ja kohti asemaa ja hotellia, pitkä ja kylmä päivä mutta ehkä sunnuntaina sitten paremmin :)
Sunnuntai
Kisapäivä
Aamusta samat aikataulut kuin eilenkin, ja kas kas asemalla samat kaverukset ja taas päätettiin lyöttäytyä yhteen :) Tällä erää päästiin ajallaan matkaan ja hyvä näin sillä Monzan päässä odotti varsinainen punainen meri ja jonotukset :)
Jos lauantai oli kelien takia hieman seesteinen niin nyt ei ollut, punaista oli joka puolella. Selvästikin Kimi on se suosituin kuski , erot ei isoja mutta ehkäpä noin 60-40 Kimin ja Vettelin välillä jos Fanituotteista voi johtopäätöksiä vetää. Paljon oli myös Maxin faneja sekä Mersun ja Hamiltonin.
Lisää punaista tarttui kojuista! |
Samalla kaavalla mentiin paikalle mitä lauantaina, kunnes päästiin kojukujalla ja siinä sitä oltiin parkissa tunnin verran :) siitä sitten taas tiet erkanivat seuralaisten kanssa ja lähdettiin omaan matkaamme. Pitää todeta että vaikka paikalla oli noin 100 000 henkeä ja tuntui ettei ollut mitään logiikkaa tuossa miten pääsee liikkumaan niin silti homma toimi. Ihmisiä meni joka suuntiin riippuen mistä tulivat sisälle.
Pienestä noin metrin levyisestä aukosta saattoi toisesta suunnasta tulla vastaan tuhannen henkilöä ja samaan aikaan toisees suuntaan mennä toiset tuhat.. vähän mietitytti että eikö helpommin voisi tehdä. Ja joka paikassa piti tarkistaa liput. Laskin että taisi olla neljä tai viisi kertaa kun liput tarkistettiin ennen kuin päästiin omille paikoillemme :) Reput sentään vain pari kertaa. Ruokaa sai tuoda mukanaan ja juomaakin, korkit toki otettiin pois mikä ei taas mene jakeluun koska katsomoon sai ostettu lasipullojakin :)Paikalliset toki kiersi tuon korkkien pois ottamisen siten että taskussa oli toiset korkit, sama jippo oli meilläkin käytössä :)
Pelipaikka oli siis tupaten täynnä mutta mitään pahempia jonoja ei ollut mihinkään ja homma toimi. Keli helli ja ihmiset olivat hyvällä tuulella.
Pikkuluokat jäi näkemättä kun kierreltiin ja katseltiin alueella.
Matkalla palkintojen jakoon! |
Vihdoin koitti se hetki miksi tuonne tultiin. Formulat lähtivät lämmittelykierrokselle ja Tifosot olivat valmiina kisaan. Startti tapahtui ja heti ensimmäisen kierroksen aikana kun Kimi meni Bottaksesta ohi niin vastaavaa hurmosta en ole missään kokenut mikä tuolla syntyi. Kimiä huudettiin , torvet soivat ja ihmiset seisoivat ja hyppivät katsomossa. Harmi vain ei muuten ollut Ferrarin päivä vaikka Vettel antoi vielä muutamilla ohituksilla Tifosoille aihetta iloon kisan aikana samoin kuin Kimikin kisan loppupuolella. Toki olihan tuo kaikkien tiedossa että rata suosii enempi Mersuja mutta silti sitä kaikki toivoi että punainen auto olisi ekana maalilipulla. Pientä lohtua toi se että Seb oli lopulta kolmas ja meitä tietenkin lämmitti myös Bottaksen toinen sija :) Hamilton vei kisan näytöstyyliin ja Kimi oli lopulta viides.
Kisan päätyttyä täyttyi Monzan lähtösuora välittömästi Tifosoista. Monza onkin ainoa paikka mihin fanit pääsevät lähtösuoralle ja sitä kautta suoraan podiumin alle.
Vaikka sitä suurinta menestystä ei tullutkaan Ferrarille niin silti tunnelma oli hyvä , liput heiluivat, soihdut paloivat ja fanit repivät radalta muistoiksi kaiken mitä irti saivat. Mukaan näkyi lähtevän siiven palasia, renkaita ja jopa mainoksia :)
Oli kyllä uskomaton fiilis kiirehtiä pääsuoraa kohti palkintojen jakoa Tifosoiden joukossa :)
Kisan jälkeen pyörittiin alueella hetki ja lähdettiin paluumatkalle, ja kas kas sattumalta törmättiin taas matkaseuralaisiimme ja näin lähdimme yhdessä tekemään matkaa kohti Bergamoa.
Yhteenveto:
Bergamo majapaikka hyvä ja kulkuyhteydet hyvät. Tapahtuman järjestelyt ei kauhean loogiset mutta toimivat :) Kimi on saattanut hidastua vuosien saatossa mutta edelleen se suosituin kuski ja viimeisin mestari Ferrarilla :)
Kommentit
Lähetä kommentti