torstai 29. kesäkuuta 2017

Minkä takia juoksijan kannattaisi myös pyöräillä!

Juoksu on itselleni se kaikkein rakkain laji ja sen ympärille kaikki muukin harjoittelu pohjautuu.
Juoksun lisäksi harrastan myös pyöräilyä, en toki niin tuloshakuisesti vaan enempi fiilistelle.
Tässä on muutamia juttuja miksi mielestäni juoksijan kannattaisi pyöräillä!

Ensimmäisiä pitkiä lenkkejä maantiepyörällä!

Moni ketä treenaa juoksua pyrkii nostamaan harjoittelumäärää, tai pitämän korkealla, tuossa on kuitenkin olemassa aina rasitusvammojen riski. Pyöräilemällä pystyykin hyvin nostamaan kestävyysharjoittelun määrää ilman rasitusvammojen riskiä.

Läskipyörät poluilla!

Itse pyrin myös kulkemaan työmatkat pyörällä, jolloin tulee vähän huomaamattakin pk-treeniä ja ei tarvitse paljon raivata lisätilaa kalenterista harjoittelulle. Itselläni on noin 9 km työmatka ja siinä ei paljon ole ajassa eroa menenkö sen autolla vai pyörällä. Näin ollen kun menen pyörällä töihin ja illalla sali tai vaikka juoksutreenit niin tuosta pyöräilystä tulee jo kuukausitasolla kummasti tunteja tuonne peruskestävyysharjoitteluun.  Toki jos tiedän että on tulossa jokin tapahtuma johon pitäisi treenata enempi juoksua niin silloin pyöräily ei korvaa sitä mutta hyvä lisä siitä silloinkin on.

Turkua ihastelemassa!

Monelle saattaa myös pitkäkestoinen juoksu olla peikko, joko pelko ettei kunto riitä tai ei ole vaikka tottunut iskutukseen jota juoksussa tulee. Tähänkin polkupyöräily on oiva apu koska fillarilla moni pystyy helpommin tekemään pitkäkestoista harjoittelua. Nuo pitkät pyörälenkit tuo ihan yhtälailla kestävyyttä lisää sekä opettavat kehoa käyttämään rasvaa polttoaineena. Tuolloin toki on pidettävä sykkeet kurissa. Kovemmat lenkit pyörällä taas kehittää hapenoton lisäksi lihasvoimaa reisissä ja pakaroissa, varsinkin ylämäki kun polkee putkelta on aika lähellä juoksua liikeradoiltaan.
Sen minkä olen huomannut pyöräilyssä haittana juoksuun on lonkankoukistajien kireys, toki venyttely on siihen auttanut sekä se että olen pitänyt nykyään lenkit maltillisena , max 4 tunnin setteinä. Olen myöskin lukenut että jos paljon pyöräilee ja juoksee vähän niin askelkontakti hidastuisi.

Talvi ja Fatbike = lyömätön yhdistelmä!


Itse siis suosin monipuolisuutta ja tätä juoksun ja pyöräilyn yhdistelmää. Varsinkin kuntoilijalla tämän tarjoaa paljon mahdollisuuksia.

Ja varmasti kaikille juoksijoille tutulla telakalla tämä on oiva muoto pitää kuntoa yllä kun parantelee vammoja.



Monesti tulee itse myös tehtyä kovan kisan jälkeisinä päivinä palauttavia lenkkejä pyörällä ja näin palautuminen on itselläni ainakin nopeutunut ja päässyt aiemmin taas juoksemaan kovia treenejä!

Loppuun vielä muutama vinkki pyöräilyyn.

Kevyillä lenkeillä pidä sykkeet enintään 70% maksimista ja kierrokset kovina, noin 100 /minuuttia.
Palauttavien pyörälenkkien kestoa ei kannata venyttää paljoakaan yli tunnin!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti