torstai 4. toukokuuta 2017

Miten valmistautua juoksutapahtumaan!

Juoksutapahtumat, monen juoksijan motivaattori sekä syy miksi on juostu koko talvi ja kevät. Monille nämä juoksutapahtuma on myös tasonmittauksen paikka. Osa varmasti menee elämänsä ensimmäistä kertaa juoksutapahtumaan,  juoksemaan ehkä ensimmäinen puolimaratonin, kympin (Aurajoen yöjuoksun rapsa täältä!) tai jopa kokonaisen maratonin.

Ajattelin tuoda esille hieman vinkkejä mitä ottaa huomioon kun olet menossa juoksemaan. Muistan kun itse menin ensimmäistä kertaa puolimaratonille juoksemaan niin olihan se aikamoinen viikko kun mietti että riittääkö kunto, mitä syödä, miten pukeutua ja muut tuhannet kysymykset jotka mielessä pyörivät . Ja todettakoon jälkikäteen niin vaatetus meni ainakin pahasti pieleen, oli varmuuden vuoksi ihan riittävästi vaatetta ettei vaan pääse kylmä tulemaan :) Ekasta juoksusta voit lukea lisää täältä Forssan Suvi-ilta

Tallinnan maraton ja varusteet valmiina odottamassa aamua
*Tärkein vinkkini on että älä jännitä liikoja, pieni jännitys kuuluu ollakin mutta ei liikaa kannata. Varmasti kaikki tarvittava on jo treenauksen osalta jo tehtynä ja nyt vain luotat itseesi. Älä koita mitään hokkuspokkus temppuja viimisen parin viikon aikana jotta juoksukunto nousisi. Luultavasti saat vain paikat jumiin jos niin teet 

*Muista levätä. Ei kannata enää mitään kovia treenejä tehdä viimeisellä viikolla tai uutta saliohjelmaa aloitella. Itse en ole täyttä lepoa pitänyt mutta määrät ja tehot olen tiputtanut aika minimiin ja keskittynyt enemmän kehonhuoltoon ja siinäkin mitä lähemmäksi kisapäivää on menty niin pitkät venyttelyt olen jättänyt pois. Kevyttä juoksua kannattaa tehdä ja itse olen lyhkäisiä vetojakin harjoitellut vielä edellisinä päivinä, lähinnä sen takia että saan kropan hereille ja pysyy tuntuma yllä.

Aamupala ennen juoksua

* Muista tankata energiavarastot. Itse olen puolimaratoneille ja pidemmille matkoille hieman tankkaillut. Yleensä tehnyt sen niin että tankkaus on ollut noin 2-5 päivää ennen kisaa. Viimeisenä päivänä olen jo palannut normaaleihin annoskokoihin. Tässäkin kannattaa muistaa kohtuus ja netistä löytyykin paljon eri taulukoita kuinka paljon tankata millekin matkalle. Samoin pihvit ym. raskaat ruuat olen jättänyt minimiin kisaviikolla. Poikkeuksen tekee jos isovanhemmilla on käynyt syömässä ja on pakotettu syömään kaikki herkut joita on ollut tarjolla :)

*Valmistelut. Kannattaa jo edellisenä päivänä ennen starttia varmistaa vaatetus, mahdolliset geelit , laastarit , nännien suojaus, sykemittarin lataus. Katsoa tapahtuman järjestäjän ohjeet läpi ja muutenkin varmistaa että kaikki on tuolla saralla kunnossa.  Äläkä pakkaa mukaan niitä uusia kenkiä, sukkia tai paitaa jollet ole niitä jo aiemmin kokeillut :)

*Kisapäivä. Riippuen aikataulusta milloin lähtö on niin pyri lepäämään. Tarkista aikataulut ja muista syödä oikein ja oikeaan aikaan. Mene ajoissa tapahtumapaikalle ja ilmoittaudu sekä hae kaikki tarvittava materiaali. Nauti tapahtuman fiiliksestä !

Ja ennenkaikkea muista nauttia juoksusta ja palkita itsesi tämän jälkeen :) !

Palkintoa odottamassa !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti