torstai 9. helmikuuta 2017

Venyttelytekniikat tarkastelussa

Mitä venyttelytekniikoita käytän ja miksi ja milloin.

Koska olen tänä vuonna päättänyt keskittää huomion kehonhuoltoon niin  venyttely on siinä isosti mukana.
Miksi yleensä venytellä
* Avaa jumissa olevia lihaksia ja parantaa liikkuvuutta
* Avaa liikeratoja
* Toimii palauttavana treeninä harjoitusten jälkeen


Tässä muutama venyttelytekniikat joita käytän

*Staattinen venyttely

Staattisissa venytyksissä lihaksia venytetään staattisissa asennoissa. Venytys helpottaa oikean tuntuman sekä hengitystekniikan löytämistä venytyksessä.

Staattiset venytykset ovat tehokkaita silloin kun halutaan kehittää jonkun yksittäisen lihaksen liikkuvuutta,

Näitä venyttelyjä teen yleensä lepopäivinä, tai jos treenipäivinä niin pidän vähintään 2-3 tuntia taukoa treeneistä ennen venyttelyä
spagaattihaasteen alkuvaiheessa..


Venytyksen kestoissa voidaan pitää kaavana:
Lämmittely 5-10 s
Palauttelu 20-45 s
Liikkuvuutta kehittävä venyttely 1-5 min


* Dynaaminen venyttely

Dynaamisia venytyksiä voi tehdä ennen ja/tai jälkeen treenauksen ja vaikkapa joka päivä. Tämän venyttelyn ei kuulu olla raskasta vaan tärkeintä on rentous ja se että liikkeet eivät tuota suurta kipua. Pieni kireyden tuntu lihaksissa ei ole vaarallista ja ainakin itselläni löytyy aina jokin kireä kohta

Ennen treeniä

Dynaamisten venytysten tarkoituksena on myös herätellä lihaksia ja valmistaa niitä tulevaan urheilusuoritukseen.

Harjoituksen jälkeen

Venyttelyn tarkoitus on palauttaa lihakset lepopituuteensa ja täten ehkäistä lihaskireyttä. Dynaamista venyttelyä kannattaa hyödyntää etenkin suorituksen jälkeen, sillä jos alat rasituksen jälkeen suorittamaan pitkiä venytyksiä, voit aiheuttaa lisävaurioita lihaksiin.
Venyttelynurkkaus salilla

Tässä ovat nämä omat venyttely menetelmäni hieronnan ja putkirullailun lisäksi joilla pyrin pitämään huolta kehostani, tällä hetkellä on toki menossa myös tuo spagaattihaaste jossa olen mukana :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti