torstai 23. helmikuuta 2017

Lepoviikko treeneistä!

Kuntoilu ja taukoviikko!

Mietin tuossa että mitkä ovat taukoviikkojen levon edut kuntoilussa ja miten sen itse teen.
Itselläni nuo taukoviikot menee niin että aina kun juoksukoulu on tauolla pidän itse myös lepoa sekä juoksusta, salista että muustakin liikunnasta.  Tämä ei toki tarkoita etten tekisi mitään vaan tuolloin tulee tehtyä enempi kehonhuoltoa, pitkiä lenkkejä koiran kanssa sekä kaikkea muuta kevyttä liikunta mitä ei muulloin tule tehtyä. Ei siis ihan pelkästään sohvan pohjalla oloa :)

Leppoisia kävelylenkkejä Pontuksen kanssa


Lepoviikolla on aikaa kasvattaa partaa
Miksi sitten pidän taukoja juoksusta ja muusta harjoittelusta.

*Motivaatio pysyy yllä kun ei vaan koko ajan treenaa samoja juttuja
*Totaalilepo on monesti tarpeen rankan ja monotonisen harjoittelun jälkeen
*Ehkäisee yliharjoittelua sekä ylikuntoa
*Palauttaa hermolihasjärjestelmän toimintakykyä
*Saattaa jopa parantaa suorituskykyä
*Aikaa tehdä kaikkea muuta mihin ei muulloin ole niin paljon aikaa
*Henkinen lepo ja hyvinvointi -> auttaa keräämään tahdonvoimaa tuleviin treeneihin
* Auttaa elimistöä palautumaan jatkuvasta rasituksesta
* Kovaa treenaavilla usein jotain pientä vaivaa- > antaa lihaksille ja nivelille kaivattua lepoa


Tuossa mielestäni tärkeimmät pointit.


Ja taukoa voi pitää kyllä parikin viikkoa, se ei vielä ala romahduttamaan kuntoa ja saavutettuja tasoja.
Vasta parin viikon jälkeen alkaa kehityskäyrä laskemaan.

Itse pidän noin 3-4 viikon tai kahden viikon totaalilepoa vuodessa, tällä kertaa piti pitää viikko mutta koska iski tauti päällensä taitaa mennä pari viikkoa tällä erää.
 Mites muilla, pidättekö taukoa kuntoilusta ja kuinka usein jos pidätte ?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti