tiistai 18. lokakuuta 2016

Tyypin 1. Diabetes ja liikunta !

Miten yhdistää Diabetes ja liikunta, tässä muutama sananen siitä. Ei mitään absoluuttisia totuuksia tai keinoja jotka sopivat kaikille vaan omia keinojani kokemuksiin pohjautuen.


Ultralenkin tärkeimmät, eväät ja lääkkeet!

Alkuun pieni pohjustus miksi tankata ja miten verensokeri vaikuttaa diabeetikon juoksuun tai vaikka pyöräilyyn.


Liian matalilla verensokereilla ei pysty juoksemaan, eikä saakaan. Voimat katoavat jaloista ja olo on muutenkin heikko sekä sykkeet ovat normaalia korkeammat . Korkeilla arvoilla taas jalat menevät hapoille jo vauhdeilla jotka normaalisti ovat perusvauhteja , sykkeet nousevat ja suuta kuivaa . Olo tuntuu huimaavalta sekä kun arvot ovat ylhäällä alkaa tulemaan pakottava tarve vessalle..

Tallinnan maraton ja kasa geelejä vyöllä



Tyypin 1 Diabeetikon tankkaus suorituksen aikana ja ennen !

Käsittelen tässä nyt enempi yli tunnin kestäviä urheilusuorituksia joihin tuota tankkausta tarvitsen. Lyhyemmät treenit ja kisat menevät ilman tankkausta! Eli energiavajetta välttääkseni suorituksen aikainen tankkaus menee diabeetikolta samanlailla kuin muiltakin. Poikkeuksen ja ongelman tuokin sitten tuo verensokerin säätely. 

Koska insuliinin teho voimistuu urheilun aikana niin pyrin syömään jo 3-4 tuntia ennen kisaa tai treeniä, tämä sen takia että verensokeri ehtii tasoittumaan ennen suoritusta ja ei käy sitten niin että insuliini alkaa vaikuttamaan kesken suorituksen ja laskisi liiaksi verensokeria koska tuolloin siihen ei pysty oikein vaikuttamaan mitenkään. Jos on aamukisa tai treeni niin tietää aika aikaisia herätyksiä :)
Tiedän että jotkut diabeetikot säätelevät verensokerin sopivan matalaksi että voivat syödä hiilihydraatteja ilman että verensokerit nousevat liian ylös.Itsellä menee toisin tuo. Pitkäkestoiset suoritukset kuten esimerkiksi maraton laskevat minulla verensokeria niin paljon että alan säätelemään jo edellisenä päivänä pitkäkestoista insuliinia noin 30-50% normaalista määrästä. Tämä auttaa siinä ettei tarvitse syödä määräänsä enempää esimerkiksi geelejä tai patukoita suorituksen aikana.Tuo määrä mikä kuinka paljon pitää tankata on varmaankin hyvinkin yksilöllinen ja itselläni se on noin 60 -80g hiilareita tunnissa . Tähän toki vaikuttaa keli ym. Hellekeli niin määrää saa nostaa aika paljonkin. Tämä tarkoittaa esimerkiksi puolimaratonilla noin 5 -7geeliä( yök ), vaatii vatsalta paljon :)

Olen pyrkinyt säätämään verensokerini niin että lähtöhetkellä se olisi noin 8-12 mmol/L , ja tuossa olen vielä sitten syönyt jotain pientä kuten banaanin tai mustikkasoppaa hieman. 

70km lenkki ja reppu täynnä eväitä!

Sen olen huomannut että on parempi aloittaa tankkaus jo heti juoksun / pyöräily alusta saakka. Itselläni menee niin että jos arvot tipahtavat kesken juoksun niitä ei helpolla sieltä takaisin ylös saa. Olenkin pyrkinyt tankkaamaan aina noin 3- 5km välein. 

Hakemistahan tuo on joka kerta eikä diabeteksen kanssa koskaan tiedä kuinka menee,toistaiseksi onneksi vain kerran on arvot romahtaneet vaarallisen alas kesken kisan. 


Tuohon ennustettavuuteen sekä tankkaukseen vaikuttaa niin moni tekijä ettei koskaan voi olla varma miten paljon tarvitsee tankata ja kuinka verensokerit elävät. Itselläni ne menevät pääsääntöisesti niin että mitä kovempi treeni tai juoksu niin arvot jopa nousevat hetkellisesti kunnes sitten tulevat suorituksen jälkeen ryminällä alas. Esimerkiksi cooper tai kovat intervallitreenit niin arvot saattavat nousta 10 mmol/L  aina jopa 18 mmol/L asti, sama käy myöskin salitreenissä jos teen voimaharjoittelua, kestävyysharjoittelussa taas ne laskevat.  


Se kuinka paljon tuo vaikuttaa suoritukseen onkin sitten kokonaan uuden postauksen mittainen juttu, mutta sanotaanko niin ettei siitä lisäbuustia saa :)

Joskus askel on kevyt



Pidempi ja rauhallisempi suoritus niin se tiputtaa verensokereita oikein urakalla. Ne onkin sitten  sellaisia syömislenkkejä :) 

10km kisoissa en tarvitse tankkausta enkä pysähdy kesken mittaamaan arvoja mikäli kaikki menee kuten pitääkin. Puolimaraton menee välillä ilman mittausta ja jos on vähänkin epävarma olo mittaan ja pysähdyn, aika ei ratkaise juoksua vaan se että ei tule mitään komplikaatioita ja pääsee ehjänä maaliin, ajat tulee sitten jos on tullakseen. Maratonilla mittaan yleensä puolivälissä ja katson missä mennään ja miten pitää jatkaa.

Paavon maali


Voin joskus avata hieman enemmän diabeetikon treenausta , varotoimia , tankkausta sekä miten tyypin 1 diabetes vaikuttaa  itse suoritukseen!

Sitä päivää tässä odotellaan että kaikki menee nappiin ja saa vain juosta ilman huolia ja tulee se ns. huippujuoksu johon ei diabetes ja verensokerin heilahtelut sekä limaiset geelit vaikuta liiaksi :)

Juoksureppu täynnä eväitä 


Jos herätti ajatuksia , kysymyksiä tai itse taiteilet samojen haasteiden parissa sana on vapaa :) 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti